Zaměstnanec je náš kompas

"Momentálně jednáme s dceřinou společností mezinárodní IT firmy, která má globálně 17 tisíc zaměstnanců, a najít pro ně ideální prostor je pro nás opravdu výzva," říká Radana Williamsová, Senior konzultant z Office Agency české pobočky Colliers International.
Podle výzkumů firmy Colliers bylo v roce 2013 v České republice volných 12-13 % kanceláří. "Nyní se pohybujeme na hranici 4,3 %, což je výrazný propad," říká Radana.
"Díky současné ekonomické situaci se stávající společnosti rozšiřují a na trh přicházejí nové. Mimo jiné, také kvůli dlouhému procesu schvalování, povolení a dokumentace nových projektů, se u nás momentálně nestíhá vytvořit dostatečná nabídka požadovaných kancelářských ploch."

Společnosti si většinou stále neuvědomují, že náklady na nájem, služby, vybavení a podobně, spočítané v globálním měřítku, činí v průměru pouze 6-8 % měsíčních výdajů. Nejdražší a nejcennější jsou zaměstnanci.
"Ze zkušenosti můžeme potvrdit, že se jim vyplatí nechat si udělat podrobnou analýzu požadavků zaměstnanců a nechat si odborně poradit, jak nejlépe vyladit pracovní prostředí tak, aby se redukovala jejich potenciální fluktuace," říká Radana.
Colliers takovou analýzu na klíč dělá - jmenuje se Workplace Advisory.
Korporátní pocit v kancelářích může být i "polibkem smrti"

Jaké pracovní prostředí požadují korporátní zaměstnanci? Co chtějí mileniálové? Co potřebují zaměstnanci v IT? Jana Vlková,
ředitelka pro Business Development a Workplace Advisory, a Lukáš Litera, Senior Workplace konsultant v Colliers, využívají při vytváření odborného pohledu na problematiku požadavků zaměstnanců a managementu prověřené procesy a analýzy a také individuální dotazníky pro zaměstnance.
"Stále více firem si uvědomuje, že lidé jsou klíčovým kapitálem a často tou rozhodující konkurenční výhodou," zdůrazňuje Jana Vlková. "Bez ohledu na to, kolik času v něm trávíte, pracovní prostředí by mělo být navrženo tak, aby vás ve vaší činnosti co nejlépe podpořilo. Pokud se toto povede, každý z nás se stává nositelem firemní kultury a má vliv na naplnění dlouhodobějších cílů společnosti."
"Při tvorbě pracovního prostředí pro naše klienty vnímáme v posledních letech stále častěji potřebu vymanit se z pomyslné korporátní škatulky, a tak se do té doby nud- né, unylé a sterilní kanceláře mění na moderní svěží a útulný prostor, který se stává tepajícím srdcem jejich firemní kultury," doplňuje Lukáš Litera.
Well-being: móda, nebo nutnost?
"Z naší zkušenosti míří naprostá většina poptávek na nej- modernější kanceláře se špičkovým technickým vybavením a zajištěním komfortu zaměstnanců," říká Radana Williamsová. "Samozřejmostí je dobrá dostupnost MHD a možnost sportovního vyžití," dodává. "Tyto nároky developeři zohledňuji tím, že ve svých projektech počítají například se zázemím pro cyklisty, nezřídka jsou sportoviště přímo v objektu nebo v jeho blízkém okolí."
Příkladem budovy se zřetelem na well-being zaměstnanců může být holešovická budova Visionary, kterou nyní vlastní investor CA Immo. Ta nabízí například na střeše budovy běžecký ovál a vedle budovy se nachází velké víceúčelové sportoviště. Visionary od developerské společnosti Skanska dosáhla nejen certifikace LEED Platinum, ale jako první budova u nás také certifikace WELL. Ta se na rozdíl od ostatních certifikací, vyzdvihujících úspornost a šetrnost k životnímu prostředí, soustředí hlavně na lidi. Proto je součástí Visionary i mateřšká škola.
Většina nových budov v Praze už standardně disponuje certifikací BREEAM nebo LEED a Colliers věří, že certifikace WELL představuje nový směr vývoje navrhování budov.

Která pražská lokalita je in?
"Z centrálních lokalit pokračuje trend z posledních let - a tím je Praha 8. Tato oblast nabízí dobrou dopravní dostupnost a skvělé propojení pracovního prostředí s možnostmi využití volného času k odpočinku," říká Radana.
"Nedávno jsme zde dvěma klientům zprostředkovali prostory v projektu River Garden. Vzhledem k velmi nízké neobsazenosti kanceláří v Praze jsou naši klienti nadšeni, když se podaří ideálně skloubit jejich požadavky s konkrétním kvalitním prostorem, který je k dispozici," říká Radana. "Musíme však brát ohled také na budoucí plány firmy."

Abychom získali jasnější představu o tom, jak zohlednit strategii firmy, která hledá nebo rozšiřuje kanceláře, nestačí si vzít jako příklad jen některé jejich vstupní požadavky.
"Někdy klienti předpokládají, že potřebují například 1000 m2, které jim můžeme ihned nabídnout a které jim po dobu pěti let - typická doba nájemní smlouvy - budou stačit," uvádí příklad z praxe Radana. "Ale v okamžiku, kdy zjistíme, že titíž klienti také plánují každoročně 20% nárůst počtu zaměstnanců, jednoduše spočítáme, že vlastně potřebují o 100 % kanceláří více, aby měli prostor ke svému lineárnímu růstu."
Kvůli limitované nabídce na trhu doporučuje Colliers firmám myslet na budoucnost a již na začátku procesu hledání nových kanceláří si zajistit dostatečný prostor pro expanzi. Někdy to může být i za cenu podnájmu části svých zasmluvněných prostor na určitou dobu. "Pokud si toto klient neuvědomí, může nastat situace, kdy se ocitne v prostorách, které jsou v daném projektu již plně obsazeny. Klient je tak ve svých kancelářích blokován na smluvně uzavřenou dobu bez možnosti růstu. Právě proto nazačátku projektu detailně zjišťujeme představy klienta a podle plánů společnosti navrhujeme ideální řešení."
Jako jednu z variant řešících nedostatek kanceláří v Praze vnímá tým Colliers kombinaci klasických kanceláří s možností expanzního prostoru ve flexi kancelářích typu Spaces nebo WeWork. Tím, že jsou tyto prostory k dispozici i na kratší dobu, mohou je společnosti využívat ke krátkodobějším projektům.

"Flexi kanceláře se stávají nedílnou součástí možností, které nabízíme klientům stále častěji," mluví o své zkušenosti Radana.
"Když se po nějaké době vracíme k našim klientům a ptáme se, jak se jim v nových prostorách daří, uvědomujeme si, že každá nová budova je jako malé dítě - musí se naučit chodit," dodává Radana s úsměvem. "A věřte mi, není nic hezčího než slyšet od klienta, že jim místní návštěvy říkají: "Právě jsme tu měli na jednání kolegy z našeho korporátního managementu, a ti nám řekli: Vy to tady máte tak super!"
Další články
Na otázky odpovídá Tewfik Sabongui, CEO Colliers International s. r. o.
Pokud se zajímáte o moderní technologie, inovace, výjimečná řešení a jste jejich příznivcem, tak je tento článek určený právě vám.