Tajemství úspěchu Emirates

11.03.2019

Bořivoj Trejbal - ředitel Emirates Česká republika
Bořivoj Trejbal - ředitel Emirates Česká republika

Odhaluje ho Bořivoj Trejbal, ředitel Emirates Česká republika. Společnost Emirates byla založena v roce 1985, takže je to relativně mladá, ale velmi rychle se rozvíjející společnost. Dnes je aerolinkou, která má nejvíc mezinárodních letů na světě, respektive nejvíc mezinárodně přepravených pasažérů.

Její flotilu tvoří 270 letadel typu Airbus A380 a Boeing 777 v různých konfiguracích, což umožňuje snadnější technickou i provozní údržbu.

Z moderního hubu v Dubaji odlétá každý den okolo 255 letů na šest kontinentů včetně Prahy. Tu aktuálně obsluhuje jeden let denně letadlem typu A380. Letní letový řád nabídne dva denní lety (druhý bude obsluhovat Boeing 777).

Létáte z Prahy pouze do Dubaje. Neplánujete prodloužení linky?

Provoz všech linek neustále vyhodnocujeme, abychom si byli jisti, že obsloužíme všechny trhy s ohledem na komerční priority i provozní faktory. Vždy je naším cílem zabezpečit optimální vytížení, což aktuálně naše denní linka do Prahy splňuje. V Evropě je třeba velmi úspěšná linka Milano-New York, která začala létat přibližně před čtyřmi lety. Máme ještě pár takových letů, teď létáme na trase Singapur-Auckland a také jsme aktivní v Asii.

V čem vlastně spočívá tajemství úspěchu Emirates, že je to taková aerolinka snů?
Jedním z klíčových kritérií je možnost rychlého růstu, která je podle mě dána zejména lokalitou, a tím je umístění centrály v Dubaji. Emiráty celkově (a málokdo si to uvědomí, když se dívá na mapu) z Dubaje vlastně v rámci několika hodin obsáhnou naprostou většinu celého světa. Ta lokalita je unikátní, to nemají ani Londýn, ani Frankfurt, ani Singapur, ani jakékoli podobné letiště na Východě. Dubaj opravdu leží uprostřed a je možné se tak relativně rychle dostat do Afriky, do Evropy, Austrálie a samozřejmě i do Asie a na Blízký východ. Amerika už je trošku z ruky, ale naprostá většina obyvatel a destinací, co se týká počtu pasažérů, leží v dosahu 5-6 hodin. Myslím, že základním kamenem úspěchu je to, že se podařilo nastartovat naši aerolinku právě tím, že máme takový jednoduchý dosah do vysoce obsazených oblastí.
Dalším faktorem úspěchu je určitě to, že velmi často obměňujeme flotilu - máme totiž jednu z nejmladších flotil. V neposlední řadě poskytujeme kontinuálně výjimečný servis na zemi i ve vzduchu a využíváme nejmodernější technologie. Pasažéři s námi mohou navštívit více než 150 destinací v 86 zemích napříč šesti kontinenty.

Takže je to vlastně kvalita poskytovaného servisu...

Ano, ten je klíčový. Každý let by měl být pro pasažéra zážitkem, a i z toho důvodu neustále investujeme do produktů a služeb. Mezi ně patří tým 23 tisíc palubních zaměstnanců z více než 135 zemí, kteří mluví více než 60 jazyky. Vždycky se snažíme mít na daný let v posádce alespoň jednoho člověka, který mluví jazykem dané destinace. Je to určitý komfort pro cestující, když třeba neumí anglicky nebo německy, a mají tak možnost domluvit se vlastním jazykem.

Na všech trasách máme pro pasažéry připravená menu inspirovaná různými částmi světa, ale také připojení k internetu nebo náš zábavní systém ice (Information Communication Entertainment), kde máme spoustu filmů, respektive 4000 filmových a hudebních kanálů včetně těch českých.

Pro mě jako pasažéra je důležité i to, že mohu letět v novém letadle, letušky se na mě usmívají, dostanu kvalitní servis a také výborné jídlo.
Catering je samozřejmě také jednou ze zásadních částí, na které jsme pyšní.

Podle čeho vybíráte dodavatele?
Obecně platí, že si vybíráme ty nejkvalitnější dodavatele. Pro nás je to dnata, která je součástí Emirates Group a je současně jednou z největších společností poskytujících letecké služby jako třeba cargo, pozemní služby, catering a další. Dnata catering pro nás připravuje jídla, která jsou regionálně inspirována. Samozřejmě sázíme na sezonnost, kuchaři obměňují menu pravidelně na měsíční bázi. Na letech z Prahy do Dubaje se podávají třeba kachna nebo guláš, ale i tradiční arabská jídla, ob- jednat je možné i jídla veganská. Teď v lednu jsme v rámci Emirates připravili 20 tisíc veganských jídel, protože jsou teď in. Pražská dnata, respektive její dceřiná společnost Alpha Flight připravuje jídlo pro všechny naše lety. Jsou schopni obsáhnout veškeré požadavky včetně dietních pokrmů.

Kromě kvalitního cateringu investujeme i do vinných sklepů, které jsou nejen ve Francii, ale už i v Jižní Africe a v Austrálii. V posledních deseti letech jsme vyvinuli celý "vinný program". Jedinečný je například v tom, že vína vybíráme, ještě než jsou na trhu, tedy en primeur, ta pak následně zrají v našich sklepích. Máme vlastní tým znalců, kteří navazují vztahy přímo s vinicemi, přijedou tam a řeknou:

"Dobře, tak tu sklizeň, kterou budete mít za rok nebo za dva, to všechno od vás kupujeme."

Koupí to dopředu, pak se víno uloží, a když má správnou sílu a chuť, dává se do letadla. Nabídka vín se netýká pouze Business a First Class, nabízíme je i v Economy.

Palubní servis máte špičkový. Co servis a údržba letadel?
Primárně je extrémně důležité zajistit každé letadlo tak, aby bylo vždy včas připraveno na let s ohledem na jeho kvalitu a bezpečnost. Aktuálně trvá každý "obrat" v Dubaji asi 105 minut u A380, který je největším komerčním letounem pro pasažéry na světě. U Boeingu 777 je to asi 90 minut.
Každá taková kontrola zahrnuje několik aktivit, kompletní úklid a čištění interiéru, zásobení jídlem, ale i dalšími věcmi, jako jsou tiskoviny, polštáře, deky, duty free produkty, dále servis APU (Auxiliary Power Unit), doplnění paliva, kontrola zařízení, náklad zavazadel a podobně. Velký důraz je tu kladen na přesnost, protože každé zpoždění v jednotlivé fázi údržby může mít dopad na celý odlet.
V Praze dohlíží tzv. Emirates Airport Service tým na kvalitu služeb i dodavatelů. A to včetně Menzies (Menzies Aviation), kteří zajišťují například úklidové služby. Co se všech kontrol týče, musíme mít vždy 100% jistotu, že je všechno v pořádku. Pokud je jakákoli pochybnost, radši zůstaneme v Praze a všechno vyřešíme i za cenu menšího zpoždění.

Co budoucnost? Nevím, jestli už je to aktuální, ale místo okének prý budou jen obrazovky...

My to máme ve First Class v nově upraveném letadle Boeing 777. Jedná se o virtuální okna v prostřední suite. Tato okna promítají výhled zvenčí letadla, používají se na to real time kamery. V dalších kabinách jsou zase k dispozici dalekohledy.

Bořivoj Trejbal - ředitel Emirates Česká republika
Bořivoj Trejbal - ředitel Emirates Česká republika

Viděla jsem nějakou vizi takového "placatého" letadla...
To bude patrně nadzvukové. Řeší se, jestli vyvinout nové nadzvukové letadlo, ale pořád se perou s tím, že je to příliš drahé na provoz. Při dnešních hodně pohyblivých cenách paliva, které pořád nejsou nějak extra nízko, si myslím, že provoz takového letadla stále není reálný. Já si myslím, že v budoucnu budou fungovat spíše páteřní linky mezi velkými městy, která budou obsluhována velkokapacitními letadly typu A380, a k tomu budou menšími doplňovány ostatní.
Ale co nás čeká třeba za 50 let, to se dá těžko říci. Dneska je to tak, že létá každý a létá všude. Přepravní kapacita se zvyšuje každým rokem, a když se podíváte do Asie, tak tam pořád vidíte několik miliard lidí, kteří ještě nikdy neletěli, ale za čas budou mít peníze na to, aby letět mohli. Expanze bude určitě směrem na Východ, určitě se bude přidávat kapacita do Asie a velmi pravděpodobně i do Jižní Ameriky. Faktem je, že velmi rychle bohatne a získává na síle právě indický a čínský trh a další státy na východ od Dubaje.


TEXT Martina Svačinová FOTO Archiv Emirates