Carsharing ve firmách 

08.03.2019

Rozhovor s CEO společnosti HoppyGO - Janem Charouzem
Rozhovor s CEO společnosti HoppyGO - Janem Charouzem

Carsharing vlastně spojuje několik druhů podnikání. Obecně jde samozřejmě o sdílení aut, ale termín je sám o sobě dost široký. V HoppyGo se věnujeme P2Pcarsharingu, tedy půjčování aut mezi lidmi. To znamená, že fungujeme jako platforma pro propojení majitelů aut a řidičů, kteří si chtějí vůz půjčit. HoppyGo se stará o to, aby byla transakce rychlá, jednoduchá a bezpečná.

Naše platforma navíc umožňuje pohodlný výběr vhodného auta v přehledném uživatelském rozhraní či třeba aplikaci, která uživatele návodně provede celou transakcí.

Můžete nám přiblížit princip fungování vaší služby?

Carsharing vznikl proto, že většina lidí, kteří mají auto, ho nevyužívá naplno, a zároveň existuje mnoho lidí, kteří si autem potřebují občas někam vyjet, ale vlastní vůz vhodný pro danou příležitost nemají. HoppyGo funguje již téměř dva roky a neustále roste. V databázi máme již přes 40 tisíc uživatelů a přes 1500 aut - od malých levných aut do města přes klasické sedany a kombíky až po užitkové dodávky, limuzíny či třeba sportovní kupé. Celkem naši uživatelé najeli již přes čtyři miliony kilometrů.

Služba HoppyGo je postavena tak, aby ji mohli pohodlně využít jak jednotlivci, tak i firmy, takže klientela je různorodá. Dá se ale říci, že naším typickým uživatelem je muž ve věku 25-45 let.

Kdy se vyplatí auto půjčit a kdy vlastnit?

To je komplikovaná otázka, protože každý člověk vnímá věc trochu jinak a subjektivně. V rozhodování, zda si auto koupit, jsou totiž důležité i faktory, které se špatně převádějí do čísel, jako například jakou hodnotu má "vztah k autu", větší pohodlí, větší luxus nebo 100% dostupnost vozu kdykoliv. Zpravidla se ale u průměrného auta, které má hodnotu kolem půl milionu korun, nevyplatí jej vlastnit, pokud ujede méně než 10 tisíc km ročně.

Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady - hodnota peněz, které mi v autě leží, amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, prohlídky vozu, pravidelný servis, provozní kapaliny, letní a zimní gumy, pravidelné přezouvání atp. Na webu jitis.cz je k dispozici kalkulačka reálných nákladů na provoz vlastního auta.

Výhodou carsharingu je, že za auto opravdu platíte, jen když ho potřebujete, navíc si můžete vybrat přesně takové auto, jaké potřebujete na danou příležitost. Na obchodní cestu sáhnete po limuzíně, na převoz zboží zvolíte dodávku, na městské popojíždění něco menšího jako třeba Škodu Citigo.

Pokud najedete více než 10 tisíc kilometrů, neznamená to, že carsharing není pro vás, ale že se můžete stát "majitelem" na platformě. Můžete tedy naopak využívat auto, jak potřebujete, a ostatní dny jej nabídnout ostatním. Přivyděláte si tak na provoz auta a snížíte dobu, kdy auto jen bezúčelně parkuje na ulici, stojí vás peníze a bez užitku ztrácí hodnotu.

Dá se tato služba využít i pro korporátní klientelu?

Rozhodně, máme desítky firemních zákazníků, a to na obou stranách - jak mezi poskytovateli aut, tak mezi těmi, kdo si je půjčují. HoppyGo de facto umožňuje každému správci firemní flotily udělat z vozového parku na pár kliknutí půjčovnu a využívat ho efektivně.

HoppyGo zajistí maximální pohodlí a bezpečnost procesu. Všechny uživatele prověřujeme (například zda nejsou dlužníky), máme rezervační systém, VOP pro ochranu obou stran, havarijní pojištění, které kryje i krádež či zpronevěru vozu, máme platební systém a fakturační systém, který automaticky generuje faktury do účetnictví. Ten, kdo si auto půjčuje, zaplatí kartou a majiteli auta přijdou peníze do pár dnů. Pro větší klienty s větším vozovým parkem máme navíc speciální program s ještě výhodnějšími podmínkami.

Z pozice firmy, která má nedostatek vlastních aut, se HoppyGo dá využít na doplnění flotily. Pokud firemní auta nevyužívám denně, je nesmysl je udržovat po celý rok. Jedním zajímavým příkladem může být například firma Favorit (https://blog.hoppygo.com/s-hoppygo-jezdi-i-kola-favorit/), která vyrábí legendární jízdní kola. Mají dvě vlastní dodávky na doručování kol svým zákazníkům, protože si zakládají na osobním přístupu. Pokud ale musí doručit tři nebo více kol najednou, obracejí se na HoppyGo, kde si půjčí dodávku, a vykryjí tak svůj nedostatek.

Za zmínku pak stojí ještě letošní novinka s názvem HoppyGo Business pro náročné zákazníky. Všechny vozy z kategorie HoppyGo Business dosahují stáří maximálně dvou let, mají prémiovou výbavu, nájezd do 50 tisíc kilometrů, jsou v perfektním technickém stavu a přebírat si je budete vždy s plnou nádrží a perfektně vyčištěné a naleštěné. Většina vozů v kategorii totiž pochází z ukončených operativních leasingů společnosti Volkswagen Financial Services a z dealerské sítě ŠKODA AUTO. Dealeři tak mají možnost efektivně využít vozy, které zatím čekají na majitele.

Jaké výhody carsharing přináší svým uživatelům a jaké dopady má carsharing celkově?

V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut, zároveň ale jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. I kdyby všichni řidiči nasedli najednou do svých aut, stále v ulicích zůstane 400 tisíc bezprizorních aut bez řidiče. Svá auta využíváme ze 4 % jejich kapacity, tedy asi hodinu denně. Jedno sdílené auto dle studií nahradí až osm soukromých vozidel, což má samozřejmě pozitivní dopad na přírodu a zároveň i na život ve městě, kde neparkuje tolik vozidel a nejsou blokována parkovací místa.

Zajímavé je, že jedním z viníků dopravních zácp ve městě je dlouhé hledání parkovacích míst. V metropolích stráví motorista hledáním místa k zaparkování denně přibližně 15 minut a v centru dokonce půlhodinu. To je za rok až neuvěřitelných 180 hodin, což je více než jeden pracovní měsíc.

To nám shrnuje dopad na životní prostředí, na společnost a vlastně i na peněženky jednotlivců. Carsharing, má ale další výhody. Umožňuje řidičům svobodně si vybrat přesně takové auto, jaké potřebují na danou příležitost, a nejsou svázáni jedním modelem, který si pořídí. Jak jsem navíc už naznačil, velkou výhodou je, že nemusíte celoročně řešit pojištění, pravidelnou údržbu, servis, platby za parkování v zónách atp.

A co klišé, že "ženy a auta se nepůjčují"?

Hodně lidí má z půjčování aut obavu a strachují se, co bude, když se něco stane. Takové obavy nejsou nutné - HoppyGo zajišťuje komplexní pojištění pro téměř veškerá rizika spojená s půjčením vozu.

Naše zkušenosti potvrzují, že chování řidičů k vozu je u HoppyGo mnohem lepší než v klasické půjčovně, protože auto si půjčují dva konkrétní lidé mezi sebou. Obě strany navážou určitý vztah a na konci výpůjčky se vzájemně ohodnotí, což je také určitou formou motivace. Průměrně hodnocení uživatelů na naší platformě je 4,89* z 5, z čehož je jasně vidět, že valná většina uživatelů má se službou maximálně pozitivní zkušenost, a to jak na straně majitelů aut, tak na straně řidičů, kteří si auta půjčují.

Text: Martina Svačinová, foto: HoppyGo


Nazýváme-li dnes správu a provoz budov pojmem Facility management, nejde jen o vznešený název. Stejně jako pojem Facility manažer nebo Manažer FM služeb není jen vznešený název pro Správce budovy, Domovníka nebo Údržbáře či Zahradníka. Facility management (FM) v naší zemi bude mít zanedlouho kulaté dvacáté výročí a za tu dobu nasbíral celou řadu...

Přijdťe si neformálně popovídat s ředitelem letecké společnosti Emirates, panem Bořivojem Trejbalem třeba o tom, jak dělají marketing, jaká je jejich obchodní strategie a jaké to je řídit takovou prestižní společnost.

Gabriela Škodáčková ví, proč chodíte do nákupních center a jak to bude vypadat za pár let. Bezpečnost, čistota a možnosti stravování jsou na prvním místě při rozhodování, do jakého nákupního centra se návštěvník vydá. Pravidelně tyto tři body vítězí v zákaznických průzkumech. Mnohdy je tento faktor důležitější než módní značky, které se v daném...