Business intelligence a IoT v retailu

01.04.2019

3 příběhy , která Vám pomohou zlepšit výkon pomocí dat


BI (z anglického Business Intelligence) Vám pomůže, učinit důležité rozhodnutí při řízení firmy, které byste jinak dělali pouze na základě pocitu nebo omezeného množství informací. Využívá k tomu analýzu dat, na základě které pak můžete predikovat budoucí vývoj. Díky BI uvidíte místa pro zlepšení v reálném čase. Data vám pomohou snížit náklady a zvýšit zisk. Jak s daty pracovat a k čemu je můžeme využít nám pomohl zodpovědět Ivo Vedra z BOOT!Q, kteří se právě BI a IoT věnují.


  • Zvýšení prodejnosti díky lepšímu rozložení výrobků v regálech - rozložení prodejny i produktů s cílem prodat více

Doba, kdy se v retailu používal proprietární pokladní software a vedle toho otevřený excel, (kde každý výprodej nebo akci prodejci zapisovali  manuálně- prodejky) se blíží pomalu ke svému konci. Přichází nová doba - digitální. Chytré kamery, pokladní systémy a IoT čidla.

Skvělým pomocníkem je např. Keboola (ETL nástroj), která zpracovává data z různých zdrojů (POS, kamery, ERP, reklamní systémy, apod.) V kombinaci s vizualizačním nástrojem GoodData Vám navíc poskytují realtime přehled. . S jejich pomocí můžete získaná data zpracovat a vyhodnotit. Nejen vedoucí prodejen, ale i ostatní zaměstnanci mohou mít veškerá data k dispozici, a to v rozpadu na prodejny, produkty a prodejce. Každá pobočka (obchod) může mít dedikovaný dashboard, kde uvidí měsíční plnění, rating prodejců, velikost účtenek, kusy na prodejku, sklady, bestsellery u sebe a jinde v networku, denní plnění versus plány v reálném čase a další metriky.

Chytrý report může poskytnout informace, jako je počet viděných produktů, doba interakce, míra konverze zobrazení, průměrná cena, zisk a mnoho dalších. Na základě těchto informací je obchodník schopen využít potenciál každé části obchodu a ideálně plánovat umístění produktu v regálech.


  • Snížení personálních nákladů a optimalizace směn

Jak efektivně plánovat směny svého prodejního týmu?

Na základě návštěvnosti pobočky a algoritmu odrážejícího predikci, lze snadno vytvořit plán pracovní doby a nastavit ho jako součást motivace manažerům obchodů. V tomto konkrétním případě byly použity data z pokladního systému, PeopleSoft a Netsuite systémů. Pro zpracování a transformaci dat byla použita Keboola a pro jejich zobrazení pak nástroj GoodData.

Výsledkem je úspora 3% - 8% personálních nákladů (viz. obrázek níže).


  • Predikce prodejů na základě předpovědi počasí

Vzpomenete si, kolikrát se role počasí diskutovala, ve vztahu k výsledkům? Hodně často to byl zpětný a spíše intuitivní argument. Management se podíval na horší víkendové výsledky a řekl si: jasně, vždyť bylo škaredě. S Keboola se můžete posunout od intuitivního zpětného pohledu ke zpětnému pohledu skrz data, do fáze dívání se přes data do budoucnosti.

Předpověď prodejů na základě počasí je zajímavý nástroj pro FMCG segment. Mnoho produktů, ať už jmenujeme drinky, mražené potraviny nebo čerstvé potraviny například pro grilování, vykazuje velké výkyvy odbytu. U mraženého zboží třeba není takový problém to kompenzovat zásobou na skladě, ale u čerstvých a ultra čerstvých kategorií jde o velkou komplikaci. Když se můžeme v tomto ohledu opřít o data a snížit tak míru nejistoty a ztrát, je to velmi zajímavá propozice.


Nejnovější články 

Nazýváme-li dnes správu a provoz budov pojmem Facility management, nejde jen o vznešený název. Stejně jako pojem Facility manažer nebo Manažer FM služeb není jen vznešený název pro Správce budovy, Domovníka nebo Údržbáře či Zahradníka. Facility management (FM) v naší zemi bude mít zanedlouho kulaté dvacáté výročí a za tu dobu nasbíral celou řadu...

Přijdťe si neformálně popovídat s ředitelem letecké společnosti Emirates, panem Bořivojem Trejbalem třeba o tom, jak dělají marketing, jaká je jejich obchodní strategie a jaké to je řídit takovou prestižní společnost.

Gabriela Škodáčková ví, proč chodíte do nákupních center a jak to bude vypadat za pár let. Bezpečnost, čistota a možnosti stravování jsou na prvním místě při rozhodování, do jakého nákupního centra se návštěvník vydá. Pravidelně tyto tři body vítězí v zákaznických průzkumech. Mnohdy je tento faktor důležitější než módní značky, které se v daném...